Ch.5 The Opening
" The most important sentence in any article is the first one."
ㅡ William Zinsser, On Writing Well
글은 반드시 시작을 잘해야 한다!! 첫 인상은 강하고 오래 남기 때문.
아래 3가지 목표 달성을 위해 "power position"을 활용하도록 한다.
[ Three goals ]
① identify the problem that drives the research
② introduce the characters
③ target an audience
- single sentence로 시작하되 한 문단 이상을 포함하여 opening 시작
- 재능이 있으면 challenge랑 conclusions까지도 미리 암시할 수 있음
- short paper나 한정된 독자를 위한 글이라면 그들도 알고 있는 problem을 빠르게 remind
- 좀더 broad한 독자를 위해서라면 더 길고 complex한 opening 필요
5.1. 좋은 OPENING 사례
[ Fundamental Question ] → 분석에 들어가기 전, 오프닝을 읽고 아래 답을 해볼 것
① Does it achieve the three goals?
② Is it clear what the paper is about?
③ Does it frame the problem?
④ Does it introduce the critical characters?
사례 1
Since the last 1800s, N mineralization has been the perceived center point of the soil N cycle and the process that controls N availability to plants.
- Key word : perceived → distinctive & unusual word → 이목 집중 → 본 논문이 이러한 인식/자각에 맞설 예정이 명확함
- 역사적 요소; 19세기 말 이후 변천사!
사례 2
Current public health guidelines in the United States, the United Kingdom, and Australia recommend that women consume a supplemental dose of 400ug of folic acid per day in the month preceding and during the first trimester of pregnancy to reduce the risk of neural tube defects in children.
- 이 문장만으로는 challenging에 대한 근거를 못주지만 논문의 제목으로 인해 아래와 같이 전체 내용 추정 가능
- 제목 : Effect of Supplemental Folic Acid in Pregnancy on Childhood Asthma: A Prospective Birth Cohort Study
- ▶ folic acid supplements during pregnancy may increase the risk of childhood asthma(천식).
5.2. 나쁜 OPENING
① provide either misdirection or
② no direction.
도입부는 broad interest에 대한 문제를 명확히 하고, 이야기가 어디로 갈 것인지를 독자에게 알려주는 것!
5.3. 독자 targeting
proposal의 생사의 기로 앞에서 알맞는 독자를 타겟팅 하는 것은 매우 중요함 (펀딩 받는 것 등등)
How we framed the problem here was critical. An effective first sentence might open the door to funding.
⒜ The influence of fog on ecological and hydrological processes in coastal zones has long intrigued scientists.
⒝ California’s coastal forests are among its most distinctive and treasured natural resources.
위의 두 porpsal을 각각 NSF(National Science Foundation)과 CalEPA(California Environ. Protection Agency)에 보냈다고 하자. ⒜는 NSF에서 "I should read further", CalEPA에서는 "That is irrelevant to my mission; I can ignore this one"으로 반응할 수 있음. 반면 ⒝는 지역적 관심사를 근거로 "this isn’t NSF science", CalEPA는 "I’d better read further to find out~~"이라고 답할 수 있단 것.
5.4. 대중을 위한 오프닝 두 단계
- 타겟 독자를 engage할 수 있는 이슈와 함께 시작
- introduce와 포커스 맞추고 있는 것에 대한 redefine의 시간이 필요
- Though the work was narrow, the opening was wide
- 연구 대상의 일반적인 중요성에 대해 언급 → 스케일(스콥)을 줄여감 → 문단 끝에서만 specific issue를 다룸
- effective storytelling
- In proposals, quickly engaging the reviewers is critical
- Writing the proposal for the panel means framing the issues broadly
[ Two-step opening ]
① I wanted to engage them with a topic they were interested in (plant succession and the factors that regulate it),
② then transition to the specific topic that I was going to develop (tannin effects on soil microbes), building the connection between their interests and my work.
[ Two reasons for this opening ]
① to highlight that it does take two steps
② it is must be quick
5.5. CHANGING STYLE FOR DIFFERENT AUDIENCES
- 효과적인 의사소통의 원칙
- 다른 media와 독자를 상대하기 위해 본인의 language와 style, 접근 방식을 적응시켜야 함
- 숙련된 저자는 독자를 알고, 그들에게 무엇이 잘 작동하는지 신중하게 생각함
- 경험을 쌓기 위해서 analyze what works, what doesn’t, and your own decisions — who is your audience and what are their schemas? Could you write in a way that would expand that audience?
- 오프닝은 이 답을 하기 위해 매우 중요한 부분
5.6. HOW WIDE SHOULD YOUR OPENING BE?
- 궁극적인 목표는 getting published가 아님! getting cited !
- 너무 wide하게 시작하면 나중에 독자들이 속았다고 생각할 것
- 너무 narrow할 경우 다루는 범위가 좁아서 본래 의도한 타겟 독자층을 잃을 수 있음
5.7. POSITIONING STATEMENTS: PAWN-PUSHES vs. QUEEN-LAUNCHES
- 경험이 부족한 저자는 종종 오프닝을 흉내내거나 진부한 이야기로 시작함
- 하지만 잘 쓴 글에서는 문장이 신중한 positioning statement에 가까움
- You can start a paper with a strong statement that dives in to take control of the story
- 체스 비유한 내용은… 체스를 잘 몰라서 모르겠다.. 핵심은 A보단 B로 가라!
'공부하는 것 > 좋은 논문쓰는 방법' 카테고리의 다른 글
[레포트/논문 작성을 위한 이미지 제작법] #1 Photoshop (0) | 2021.05.04 |
---|---|
[Writing Science/과학적 글쓰기] Chap.06 The Funnel: Connecting O and C (4) | 2021.04.29 |
[Writing Science/과학적 글쓰기] Chap.01 - 04 Science Writing as Storytelling (0) | 2021.03.31 |
[이공계 논문쓰기 특강] 국제 학술지 출판을 위한 이공계 논문 작성 방법 (2) | 2021.02.18 |
[영어 논문쓰기 특강 #2] 서론, 문헌연구, 논의 섹션 (0) | 2021.02.18 |
댓글